Je bekijkt nu Werkstress, bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Werkstress, bij wie ligt de verantwoordelijkheid?

Een groot deel van de Nederlanders ervaart een ongezonde hoeveelheid werkstress. Wat kunnen we daar aan doen en bij wie ligt de verantwoordelijkheid? Als manager heb je het zelf ook veel te druk, dus hoe kun je dan de werkdruk van een ander verlagen? Moet je als werknemer wachten tot je werkgever tot actie overgaat? Het aantal mensen wat uitvalt met een burn-

Verlagen van de werkdruk als oplossing

Al snel denken we aan het verlagen van de werkdruk, taken weghalen bij de medewerker. Dit kan helpen op het moment dat iemand last heeft van stressklachten, erger kan hiermee misschien voorkomen worden, weg gaan de klachten niet zomaar. Daarvoor zijn andere acties nodig, die tot op heden vaak uitblijven. Bedrijven signaleren steeds vaker stressklachten bij werknemers, wat absoluut een verbetering is. Toch blijft overspannenheid en burn out in de taboesfeer. Er wordt vaak geen echte actie ondernomen bij de signalering van stressklachten. We beloven verbetering, ooit, als de drukte op de afdeling afneemt. Wees er niet verbaast over als jouw werknemer dat moment dat de drukte afneemt niet gaat halen, maar eerder uitvalt.

Wat kun je doen als werkgever?

Het allerbelangrijkste, wees benaderbaar en blijf in gesprek. Zorg dat er een vertrouwensband is, zodat je een goede indruk krijgt hoe het echt met je werknemer gaat. Een goede werksfeer heeft een positieve invloed op de hoeveelheid werkstress die wordt ervaren. Vergeet niet dat jij als werkgever de ambassadeur bent van de sfeer binnen het bedrijf. Geef je werknemers regelmatig een compliment. Een medewerker is een stuk belastbaarder wanneer hij/zij waardering voelt voor geleverde werk en inspanning.

Het geven van complimenten doet wonderen en kost niks!

Help, mijn werknemer heeft stressklachten

Bij werknemers die te veel werkstress ervaren is het absoluut een idee de werkdruk te verlagen. Stimuleer het opnemen van verlof. Veel werkgevers zien dit als tijd waarin ook geld verdient had kunnen worden. Een werknemer die opgeladen terug komt van vakantie is veel meer waard dan het overslaan van die paar verlofdagen opleveren. Gaat het echt niet goed met je medewerker? Laat de medewerker tijdelijk een paar uurtjes minder in de week werken zodat hij/zij de tijd heeft op adem te komen en tijd te investeren in zichzelf. Biedt een coachtraject aan. Doe dit het liefst tijdens kantooruren, een traject buiten kantooruren veroorzaakt alleen nog maar meer druk. Ja, al deze opties kosten geld. Een week ziekte kost je al snel meer dan een heel coachtraject. Als je medewerker uitvalt met een burn-out gaat dat ongetwijfeld gepaard met langdurig ziekteverzuim gaat je nog meer kosten.

Geef het goede voorbeeld als werkgever

Wat bedoel ik daarmee? Medewerkers spiegelen zich aan jou als directeur of manager. Wat jij doet wordt al snel als normaal gezien binnen het bedrijf, jij bepaalt hoe hoog de lat ligt. Ga jij vol passie aan de slag voor je eigen bedrijf op een zondag, sla je getypte e-mails op in concepten of stel ze in als uitgesteld bericht. Onnodig mailen in het weekend zorgt voor onnodige werkdruk en schept dus een verkeerde indruk. Neem op werkdagen lunchpauze, het liefst samen met je medewerkers. Hanteer normale aankomst en vertrektijden als de agenda het toelaat.

Een werknemer is minder belastbaar dan jij als ondernemer

Wanneer jij een product of dienst zelf bedacht hebt en ondernemer bent, krijg je er waarschijnlijk eindeloos veel energie van om met jouw passie bezig te zijn. Voor een medewerker zijn de grenzen van de belastbaarheid anders, omdat dit niet ‘hun kindje’ is, maar dat van jou. Natuurlijk mag je verwachten dat medewerkers gemotiveerd zijn en zich inzetten voor je bedrijf, maar accepteer dat het altijd minder zal zijn dan jouw inzet. Zij hebben ook nog andere passies en kindjes waar ze energie in willen steken.

Zorg dat overwerken niet de norm is

Wordt er structureel overgewerkt binnen je bedrijf? Dan zijn er twee dingen waar je eens een blik op zou kunnen werpen. Kan er een efficiency slag worden gemaakt? Zo nee, zorg voor extra mankracht. Heb je te maken met seizoensinvloeden of ben je bang dat het enkel een piek betreft kies voor een constructie met flexkrachten of ZZP’ers. Als je wacht tot er medewerkers uitvallen zal je alsnog moeten opschalen en kost het je dubbel geld.

Dit kun je werknemer doen tegen werkstress

Laat je niet gek maken door anderen! Meet je niet aan die streber die er altijd nog zit om 18.30u. Bedenk je goed, waar was deze persoon vanochtend om 8.00u, toen jij al achter je bureau zat. Ga uit van je eigen kracht en kunnen. Lukt het je jouw taken goed uit te voeren binnen je contracturen, heel goed, dat is precies waarom ze jou op die plek wilden hebben. Leg jezelf dus geen onnodige werkstress op. Ervaar je wel langdurige werkstress, maak het bespreekbaar. Jij bent degene die grenzen zal moeten stellen, anderen signaleren jouw signalen vaak pas als ze tot een onacceptabel niveau zijn gegroeid. Hulp vragen is juist heel sterk, geen zwakte.

Ben niet altijd bereikbaar

Heb jij geen functie waarvoor je buiten kantooruren bereikbaar hoeft te zijn? Eenvoudiger gezegd; krijg je er niet naar betaald doe het jezelf dan niet aan. Laat dan niet je mail binnen komen op je (privé)mobiel en ga de mails die kunnen wachten tot de volgende dag of tot na het weekend al helemaal niet beantwoorden. Door continue bereikbaar te zijn, blijft je hoofd altijd aanstaan, waardoor je de kans op een energielek vergroot.

Waar pieken zijn horen ook dalen te zijn

Presteer jij altijd op 150% van je kunnen, dan lukt het je op termijn niet meer voldoende op te laden. Natuurlijk is het niet verkeerd om als het even druk is wat af te maken, eens wat langer of harder door te werken. Echter is het belangrijk dat wanneer er pieken zijn er ook dalen zijn. Dat er de tijd, maar vooral ook de ruimte en de vrijheid voelen om eens een uurtje eerder naar huis te gaan, wat langer te pauzeren of iets later te beginnen. Voel jij je hier niet 100% vrij in, bespreek het met je leidinggevende. De kans is groot dat het geen enkel probleem is.

Van altijd op 150% van je kunnen presteren loop je leeg!

Jij hebt altijd een keuze

Merk jij dat je structureel te veel werkstress ervaart en het bedrijf hier niks aan gaat veranderen. Of dat het bedrijf waar je werkt niet de omgeving is waarin jij je het lekkerste voelt. Doe er wat aan! Ga niet door omdat ‘iedereen het doet’. Niemand heeft jou opgedragen dat je tot aan je pensioen op deze plek moet blijven zitten. Ga in gesprek met je werkgever, mensen om je heen, ga op zoek naar een coach die jou een zetje in de juiste richting kan geven. Kom in actie! Waarschijnlijk kun je lang wachten tot iemand je thuis komt ophalen, omdat ze jouw droombaan voor je hebben gevonden.

Blijf verbonden

Voor zowel de werkgever als werknemer geldt, blijf in gesprek. Door elkaar positief te benaderen, regelmatig een voortgangsgesprek te plannen kun je enorm veel bereiken. Begin hier niet pas mee als er al klachten of een slechte sfeer zijn ontstaan door werkstress. Zorg ervoor dat je als werkgever of manager een team samenstelt waar jij enorm trots op bent, zodat de werknemers blij zijn bij dit bedrijf te werken. Als je werkgevers ambassadeurs zijn van je bedrijf, ben je al op de helft als het gaat om het hebben van een succesvolle business!

 

Liefs Hanneke

Volg me op Facebook | Twitter | Instagram | LinkedIn
Werkstress, wie is verantwoordelijk?
Foto: Lonneke Noordeloos Fotografie

Dit bericht heeft 2 reacties

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.