Wil je meer gedaan krijgen op een dag? Doe minder! Dit klinkt onlogisch, maar als we de lat voor onszelf enorm hoog leggen komt er vaak juist heel weinig uit onze vingers. We hebben het gevoel dat de to do list oneindig is, wat resulteert in teleurstelling en frustratie. De kunst is om taken te prioriteren, minder van jezelf te verwachten op een dag en tevreden leren zijn met wat je hebt opgeleverd. Hoe je dat aanpakt? Dat lees je in dit artikel.
Meer gedaan krijgen op een dag
We willen graag veel doen op een dag. Onze 24 uur zo efficiënt mogelijk benutten. Als we druk voelen dan bevriezen we juist vaak. In ons hoofd zijn we ongelofelijk druk met wat er allemaal nog moet, zonder dat er werkelijk veel actie is. Door minder te verwachten van jezelf komt er wel wat uit je vingers en leer je tevreden zijn met wat er wel is. Ik hoop dat jij aan de hand van dit artikel je taken gaat verdelen over de week, zodat het kleine porties per dag zijn. Je het gevoel hebt minder te hoeven van jezelf en je acties wel daadwerkelijk weggewerkt zal krijgen. Lukt dat niet? Dan leg je de lat nog steeds te hoog en mag je een volgende week nog minder
Prioriteer je to do’s
Als je een enorme waslijst met taken in je hoofd hebt heb je wellicht het gevoel dat alles prioriteit heeft. Dat is natuurlijk niet zo. Een zakelijke deadline is belangrijker dan de ramen wassen, net zoals jouw sportuurtje (ja, echt). Die ramen lopen niet weg. Schrijf alle taken die in je hoofd zitten onder elkaar. Ga kijken wat vandaag moet, de komende week, de komende maand en wat ‘ooit’ moet. Ja, het kan nu zijn dat er taken over blijven die eigenlijk niet jouw taak zijn, streep ze door! Bedenk je ook eens of jij al die taken zelf wel moet doen, misschien kun je iets prima uitbesteden.
Doe elke dag een paar kleine taken
Al die kleine taken die niet voelen als een echte activiteit maar die je niet direct uitvoert blijven toch in je hoofd rond spoken. Voorbeeldje? Een afspraak bij de kapper of de tandarts maken is daar een goed voorbeeld van. Zet dit soort mini taakjes op je planning, dan gaan ze uit je hoofd en geeft het je een voldaan gevoel als je een vinkje kunt zetten.
Gebruik een weekplanner
Op een weekplanner schrijf je de afspraken, maar ook je to do’s voor een dag. Je verdeelt je eerder geprioriteerde to do’s dus over de week, zodat het niet meer voelt alsof je deze week de Himalaya gaat beklimmen. Het geeft overzicht en daarmee rust in je hoofd. Plan ook iedere dag (zeker voor het slapen gaan) tijd in om even rustig op de bank te zitten, dit is geen luxe maar een must! Zorg dat je planning realistisch blijft en dat je niet geleefd gaat worden door je weekplanner. Iedere dag een klein taakje oppakken naast je normale werkdag zorgt er voor dat je to do list korter zal worden. Het werkelijk afvinken van dingen van je lijstje geeft je een super voldaan gevoel en er blijft minder over om over te piekeren.
Goed is goed genoeg
Podcast tip:
Vul tijd die je over hebt niet met extra werk
Ben jij eerder klaar met je taken dan gepland? Applaus, dan heb je nu extra tijd voor jezelf bij elkaar weten te sprokkelen. Nee, deze tijd ga je vanaf nu dus niet meer inzetten om nog eens wat extra taakjes weg te werken. Waarom niet? Ten eerste is extra tijd voor jezelf nooit verkeerd, een beetje ontspanning doet de mens goed. Daarnaast helpt die tijd niet opvullen met nieuwe taken je bij het genoegen nemen met wat je op een dag wel hebt gedaan. Goed is goed genoeg, als je dit kunt voelen leer je om tevreden te zijn. Want het gevoel dat je niet genoeg uren in een dag hebt komt niet, omdat je te weinig doet maar omdat je niet tevreden kunt zijn met wat je hebt volbracht. Mooi punt om aan te werken.
Ik hoop dat dit artikel jou heeft geïnspireerd om de lat minder hoog te leggen dat je op deze manier meer gedaan gaat krijgen op een dag.
Pingback: Leuke blogs in augustus - huismusjes